Orkidé

publicerat i Allmänt;

Fick här för några veckor sen en jättefin orkidé av Sofia och Tomas. Nästa alla vet att jag är helt oduglig på blommor och särskilt på dessa orkidér. Har försökt i flera år att hålla dom i liv men brukar bara lyckas i en vecka. Eller ja själv blomma lever nog men de är inge kul att de alltid efter en vecka bara ha själken kvar. Spelar ingen roll om jag fått en orkidé eller om jag köpt själv eller vattnat efter konstens alla regler utan alla har tappat sina blommor efter drygt en vecka.

Men denna orkidé har jag klarat gallant eller jag har inte gjort ett dug en så länge utan den har fått stått på samma plats hela tiden. Nu kommer jag ju till de där med vattning, när och hur ska jag vattna den? Har inte vågat gjort något än då jag alltid lyckas "döda" alla.

Kommentarer :

1:a kommentar, skriven , av Lina:

Antingen ca. 1 msk vatten en gång i veckan, eller doppa hela underredet på blomman i vattebad varannan vecka. :) Har jag hört att man ska göra i alla fall, men jag har inga gröna fingrar alls, så det kanske inte är att lita på...

2:a kommentar, skriven , av Ida:

Håller med Lina. Jag har lärt mig att orkidéer ska ställas i vattenbad i ca en halvtimme, inte ofta alls. Varannan eller var tredje vecka sådär. Jag har iaf lyckats rätt bra med mina orkidéer när jag gjort så! =) Lycka till! =)

3:e kommentar, skriven , av sofia:

Jag vattnar nog mina orkideer ca var 3e vecka el något,dom blommar om hela tiden,så antagligen gör jag rätt :). en ganska lättskött blomma tycker jag.

Kommentera inlägget här :